Publicaties Jo Roels

BOEKEN

-ROELS, J. M. (2002). Kinderen op vleugels [Children on Wings]. Antwerpen: Metropolis Music Publishers. ISBN: 90-807186-1-0

Dit boek is een illustratie van een interdisciplinaire methode waarbij beeldende expressie wordt geïntegreerd, zowel om te leren componeren/improviseren als het leren begrijpen van de muziektheorie. Het bevat ca. 100 voorbeelden waaronder tekeningen (gevisualiseerde muziektermen) en composities (getransformeerde tekeningen en verhalen). Inclusief CD en Engelstalige versie.

-ROELS, J.M. (2015). Kinderen op vleugels 2. Analytisch Praktisch Werkboek

[Children on Wings 2. Analytical Practical Workbook ]. Antwerpen: Metropolis  Music Publishers. ISBN: 979-0-3650-6995-8

Dit boek bevat ca. 100 voorbeelden om te componeren en improviseren aan de piano en in het algemeen. Inclusief CD en DVD. Het boek ligt in het verlengde van het boek Kinderen op vleugels en laat de lange-termijnontwikkeling van verschillende leerlingen zien.

 

DOCTORAATSTHESIS

-ROELS, J.M. (2015). Authenticity in children’s musical creations. Research into children’s musical thinking and acting when composing at the piano: dimensions of interdisciplinary and transdisciplinary learning. Antwerpen: Universiteit. ISBN: 9789057284960 (taal Engels, info via auteur)

 

 

ARTIKELS IN INTERNATIONAAL PEER-REVIEWED ISI-JOURNALS (zie ook doctoraatsthesis).

-ROELS, J.M. & VAN PETEGEM, P. (2014). The integration of visual expression in music 

education for children. British Journal of Music Education, 31 (3), 297-317.   DOI:10.1017/S0265051714000163.

-ROELS, J.M. & VAN PETEGEM, P. (2015). Children composing and their visual-spatial  approach to the keyboard.  Music Education Research, 17 (4), 381-396.  DOI:10.1080/14613808.2014.930118.

-ROELS, J.M. & VAN PETEGEM, P. (2015). Transdisciplinary dimensions in the composing activities of children: transfer of strategies and transformation of knowledge. British Journal of Music Education, 33 (1), 81-99. DOI:10.1017/S026505171500025X.

-ROELS, J.M. & VAN PETEGEM, P. (2015). Children composing and the tonal idiom. International Journal of Music Education. DOI: 10.1177/0255761415619067.

 

Meer info op www.johannaroels.be